Strafferet og straffeproces
Faget “Strafferet og Straffeproces” ved Københavns Universitet omhandler de grundlæggende regler og principper for kriminalisering og sanktionering af lovovertrædelser.
Det inkluderer studiet af objektive og subjektive betingelser for strafansvar, forskellige strafbare handlingstyper, straffe og andre juridiske konsekvenser samt spørgsmål vedrørende straffeprocesret.
Faget er normineret til 15 ETCS point og dermed hovedfaget på 1. semester af bacheloren.
Kursusbeskrivelse
Undervisningsmateriale
En ordentlig forståelse af undervisningsmaterialet giver et godt udgangspunkt til at få en fin karakter til eksamenen.
Omhandler strafferettens almindelige del.
Giver overblik over de mest brugte delikter i straffeloven.
Det kan virkeligt anbefales at læse denne bog godt, da den systematisk går igennem de delikter man hovedsageligt kan risikere at møde til eksamen.
Tips til faget fra en studerende
Forstå bestemmelserne og opbygningen af straffeloven, dette vil gøre
Lav opgaverne du støder på i undervisningen og ligeledes alle øvelsesopgaverne. Hvis du kan genkende problemstillingerne i opgaverne, så er du godt på vej til en god forståelse af faget.
Straffeproces kan ofte være lidt uoverskueligt, men det kan være en hjælp at læse tidligere rettevejledninger for at forstå en forståelse af hvordan spørgsmålene rettet mod straffeproces er udformet og hvordan de besvares.
Mange af spørgsmålene går nemlig igen, så man kan sagtens møde samme spørgsmål omformuleret til sin eksamen.
Wilhelm Christiansen - jurastuderende på KU
Noter til strafferet og straffeproces
Køreplaner til eksamen
Begrebsliste til strafferet
Begrebsliste til straffeproces
Kompendier til strafferet og straffeproces
Kompendier er en god måde til at få et overblik over faget, og kan ofte forklare det på en mere pædagogisk måde ift. pensumbøgerne.
De er ikke nødvendige at have, men kan være en stor hjælp til eksamen.
Podcast/videoer til strafferet og straffeproces
Kommer snart!
Eksamen i strafferet og straffeproces
Eksamensperioden er ofte en stressende tid, og det kan virke til tider uoverskueligt hvordan man bedst læser op og forbereder sig til eksamen.
Der findes ikke en rigtig måde at forberede sig på, og hvad der virker for en virker nødvendigvis ikke for en anden.
Så vores klare anbefaling er at prøve sig frem, og finde det som virker for en selv. Vi vil dog prøve at give nogle råd ift. hvad der har virket for os.
Generelt virker det ofte for mange at lave tidligere eksamensopgaver.
Hvis man gør dette, så vil vi anbefale at man gør det på den norminerede tid til eksamen, så man lærer at disponere den tid man nu har.
Karakterfordeling i faget
Karakterfordelingen i et fag kan være et pejlemærke til hvor svært et fag er, og kan bruges til at