Retssystemet og juridisk metode
Faget “Retssystemet og Juridisk Metode” ved Københavns Universitet introducerer studerende til rettens betydning i samfundet, retssystemets struktur og den juridiske profession. Faget har undergået en del forandringer de sidste par år.
Kurset omfatter emner som lovfortolkning, domsanalyse og retskilders samspil. Studerende lærer at anvende forskellige juridiske kilder, udføre digital informationssøgning og deltage i juridisk argumentation.
Undervisningen er problemorienteret og kræver aktiv deltagelse i gruppeopgaver og diskussioner. Faget er normineret til 7,5 ECTS-point.
Kursusbeskrivelse
Undervisningsmateriale
En ordentlig forståelse af undervisningsmaterialet giver et godt udgangspunkt til at få en fin karakter til eksamenen.
Ny lærebog som er udkommet i 2024.
Tips til faget fra en studerende
Forstå bestemmelserne og opbygningen af straffeloven, dette vil gøre
Lav opgaverne du støder på i undervisningen og ligeledes alle øvelsesopgaverne. Hvis du kan genkende problemstillingerne i opgaverne, så er du godt på vej til en god forståelse af faget.
Straffeproces kan ofte være lidt uoverskueligt, men det kan være en hjælp at læse tidligere rettevejledninger for at forstå en forståelse af hvordan spørgsmålene rettet mod straffeproces er udformet og hvordan de besvares.
Mange af spørgsmålene går nemlig igen, så man kan sagtens møde samme spørgsmål omformuleret til sin eksamen.
Noter til retssystemet og juridisk metode
Køreplaner til eksamen
Begrebsliste til retssystemet og juridisk metode
Kompendier til retssystemet og juridisk metode
Kompendier er en god måde til at få et overblik over faget, og kan ofte forklare det på en mere pædagogisk måde ift. pensumbøgerne.
De er ikke nødvendige at have, men kan være en stor hjælp til eksamen.
Eksamen i retssystemet og juridisk metode
Eksamensperioden er ofte en stressende tid, og det kan virke til tider uoverskueligt hvordan man bedst læser op og forbereder sig til eksamen.
Der findes ikke en rigtig måde at forberede sig på, og hvad der virker for en virker nødvendigvis ikke for en anden.
Så vores klare anbefaling er at prøve sig frem, og finde det som virker for en selv. Vi vil dog prøve at give nogle råd ift. hvad der har virket for os.
Generelt virker det ofte for mange at lave tidligere eksamensopgaver.
Hvis man gør dette, så vil vi anbefale at man gør det på den norminerede tid til eksamen, så man lærer at disponere den tid man nu har.
Karakterfordeling i faget
Karakterfordelingen i et fag kan være et pejlemærke til hvor svært et fag er, og kan bruges til at